Jak obniżyć cholesterol?

Coraz więcej osób ma problem z podniesionym poziomem cholesterolu, a szczególnie frakcji LDL. Gdy zaobserwujemy u siebie w wynikach przekroczenie dozwolonej normy, należy wprowadzić czym prędzej zdrowe odżywianie, czyli zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej. Okazuje się, że już po paru miesiącach od stosowania prawidłowo zbilansowanej diety, a więc takiej która dostarcza niezbędnych składników odżywczych w odpowiednich ilościach i można liczyć na poprawę kiepskich wyników badań. Stosowanie diety antycholesterolowej ma więc ogromne znaczenie na poziom cholesterolu w naszej krwi.

Osoby których cholesterol przekracza dozwoloną granicę, zaleca się wdrożenie w życie konkretnych zmian, czyli między innymi zdrowych nawyków żywieniowych, co pozwoli uchronić je przed rozwojem fatalnej w skutkach miażdżycy. Dieta pozwalająca obniżyć cholesterol polega na ograniczeniu spożycia produktów obfitujących w cholesterol, które jednocześnie spowodują wzrost dobrej jego frakcji, czyli HDL. Dieta ta jest zbliżona do diety śródziemnomorskiej, a więc bogata jest w ryby, warzywa i owoce oraz oliwę. Z menu wyklucza się czerwone mięso, podroby, tłuste wędliny typu parówki, boczek i salami. Zaleca się także rezygnację z masła i smalcu. Z nabiału zaś powinno się wykluczyć produkty typu tłusta śmietana, ser żółty i topiony oraz pełnotłusty twaróg. Zdrowe odżywianie nie zawiera fast foodów, chipsów, białego pieczywa, alkoholu, ciastek, herbatników, tortów, ciast, chałwy czy lodów. Są za to pewne substancje, które skutecznie obniżają poziom cholesterolu, a mianowicie chodzi o kwas gama-linolenowy, karnitynę, lecytynę sojową oraz pyłek kwiatowy. Bardzo ważne jest także dostarczanie odpowiedniej ilości kwasów omega-3, które przyczyniają się do obniżenia zawartości trójglicerydów i cholesterolu LDL, a jednocześnie podnoszą cholesterol dobry, czyli HDL. Znajdziemy je w tłustych rybach morskich, a także w oliwie i oleju.